غیرت دینی؛ جلسه هفتم- محرم ۱۴۰۴
توضیحات:
خلاصهٔ جلسهٔ هفتم
غیرت دینی؛ ریشه قیام اباعبدالله:
•تقویت غیرت دینی در حوزه شناخت:
۱. کسب معرفت عمیق از آموزههای دینی
۲. شناخت آثار غیرت و بیغیرتی دینی.
•تقویت غیرت دینی در حوزه گرایش:
۱. تکلیفگرایی و عدم نتیجهگرایی.
۲. باور به ارزشهای دینی و ایمان به وعدههای الهی. اگرچه تعدادی از مسلمانان در جنگ شهید شدند، خداوند در قرآن میفرماید: سست نشوید [با همان قدرتی که شروع کردید ادامه دهید] و غصه نخورید. [زیرا] شما نسبت به دشمنان خود برترید؛ اگر ایمانتان را حفظ کنید. اگر به شما [در احد] آسیب رسیده، دشمن هم [در بدر] آسیب دیده. خدا این جابهجایی احوال را برای شما پیش میآورد تا ببیند ایمان چه کسی واقعی است؟
۳. خداوند را در همهحال حاضر بدانیم. زیرا موجب افزایش مسئولیت ما نسبت به دین میشود.
• تقویت غیرت دینی در حوزه رفتار:
۱. برطرفسازی آسیبهای افراط و تفریط در غیرتورزی دینی و رعایت اعتدال.
۲. شجاعت: بر طبق روایات، مؤمن هم مهربان و متواضع است و هم بسیار شجاع. انسان باید سخن حق را شجاعانه بدون ملاحظه اعتراض دیگران بگوید؛ البته با رعایت سلیقه.
۳. استقامت: با اراده کردن صرف، کار راه نمیافتد؛ بلکه باید تا رسیدن به نتیجه صبر و استقامت کنیم. مانند قیام امام خمینی (ره) که اگرچه در سال 1343 تبعید شدند اما استقامت کردند و انقلاب پس از ۱۴ سال پیروز شد.
• آثار غیرت دینی: غیرت دینی تقریباً بر همه حوزههای زندگی اثرگذار است.
۱. حفظ و بقای دین: بقای اصل دین در گرو غیرت دینی است. اباعبدالله (ع) قیام کردند؛ چون اصل دین در خطر بود.
۲. حفظ ارزشهای دینی: غیرت دینی سبب حساسیت نسبت به شعائر دین میشود که مصداق آن حکم قاطع امام خمینی (ره) درباره سلمان رشدی در شرایط خاص کشور پس از قطعنامه است.
۳. تحکیم باورهای دینی جامعه: اگر مؤمنین به بایدها و نبایدهای دینی حساس باشند، ناخودآگاه باورهای جامعه تحکیم میشود. البته نباید این موضوع را پیچیده کرد. پیامبر (ص) میفرمایند: هرکس به آنچه علم دارد عمل کند، خدا علم چیزهایی را که ندارد به او خواهد داد.
۴. کمال ایمان انسان: بر اثر غیرتورزی دینی کمال ایمان و رشد برای انسان حاصل میشود. تنها راه رسیدن به مراتب بالای ایمان انجام واجبات و ترک محرمات است.
۵. کسب دوستی باریتعالی: امام صادق (ع) میفرمایند: خداوند غیور است و هر غیوری را دوست دارد. غیرت محبت خدا را جذب میکند، طوری که حتی از مشرکی مهدورالدم، شهیدی در رکاب پیامبر (ص) میسازد.
۶. بهرهمندی از تأییدات الهی: وعده خداوند: اگر مرا نصرت دهید، شما را نصرت داده و ثابتقدم میکنم.
مستندات:
۱. «وَلِکُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا...»؛ آیه شریفه 132، سوره مبارکه انعام.
۲. «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا...»؛ آیه شریفه 139، سوره مبارکه آل عمران.
۳. «إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ...»؛ آیه شریفه 140، سوره مبارکه آل عمران.
۴. «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ...»؛ آیه شریفه 7، سوره مبارکه مجادله.
۵. «وَکَذَٰلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا...»؛ آیه شریفه 143، سوره مبارکه بقره.
۶. «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ...»؛ آیه شریفه 54، سوره مبارکه مائده.
۷. «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ...»؛ آیه شریفه 13، سوره مبارکه احقاف.
۸. «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ...»؛ آیه شریفه 30، سوره مبارکه فصلت.
۹. «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ...»؛ آیه شریفه 7، سوره مبارکه محمد.
۱۰. «أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ (ص) أَنْ نَلْقَى أَهْلَ اَلْمَعَاصِی بِوُجُوهٍ مُکْفَهِرَّةٍ»، امام على (ع): رسول خدا (ص) به ما دستور دادند که با معصیتکاران با چهرههایى عبوس ملاقات کنیم؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تصحیح علی اکبر غفاری، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407 ق، ج 5، ص 58.
۱۱. «اَلْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ أَوْسَعُ شَیْءٍ صَدْراً وَ أَذَلُّ شَیْءٍ نَفْساً یَکْرَهُ اَلرِّفْعَةَ وَ یَشْنَأُ اَلسُّمْعَةَ طَوِیلٌ غَمُّهُ بَعِیدٌ هَمُّهُ کَثِیرٌ صَمْتُهُ مَشْغُولٌ وَقْتُهُ شَکُورٌ صَبُورٌ مَغْمُورٌ بِفِکْرَتِهِ ضَنِینٌ بِخَلَّتِهِ سَهْلُ اَلْخَلِیقَةِ لَیِّنُ اَلْعَرِیکَةِ نَفْسُهُ أَصْلَبُ مِنَ اَلصَّلْدِ وَ هُوَ أَذَلُّ مِنَ اَلْعَبْدِ»، امام علی (ع): مؤمن را خرمى در چهره است و اندوه در دل، سینه او از هر چه گشادهتر و نفس او از هر چه خوارتر، از والائى بدش آید و شهرت را دشمن دارد، اندوهش دراز است و همتش دور پرواز پر خموش است، همیشه در کار، پر شکر کند و شکیبا باشد، اندر اندیشه خود باشد و دست دوستى به هر کس ندهد خلقتى هموار دارد و جانبى نرمشدار، نفس او خوددار است و از سنگ خاره سختتر و او از بندهاى رامتر و خوارتر است؛ محمدباقر بن محمدتقی، مجلسی، بحارالانوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ اول، 1403 ق، ج 64، ص 305.
۱۲. «اَلصَّبْرُ مِنَ اَلْإِیمَانِ بِمَنْزِلَةِ اَلرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ فَإِذَا ذَهَبَ اَلرَّأْسُ ذَهَبَ اَلْجَسَدُ کَذَلِکَ إِذَا ذَهَبَ اَلصَّبْرُ ذَهَبَ اَلْإِیمَانُ»، امام صادق (ع): صبر نسبت به ایمان مانند سر است نسبت به تن که چون سر برود تن هم میرود، همچنین اگر صبر برود ایمان میرود؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تصحیح علی اکبر غفاری، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407 ق، ج 2، ص 87.
۱۳. «منْ عَمِلَ بِمَا یَعْلَمُ عَلَّمَهُ اَللَّهُ مَا لَمْ یَعْلَمْ»، امام باقر (ع): هر کس عمل کند به آنچه میداند خدا می آموزدش آنچه نمیداند؛ محمدباقر بن محمدتقی، مجلسی، بحارالانوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ اول، 1403 ق، ج 75، ص 189.
۱۴. «إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى غَیُورٌ یُحِبُّ کُلَّ غَیُورٍ وَ لِغَیْرَتِهِ حَرَّمَ اَلْفَوَاحِشَ ظَاهِرَهَا وَ بَاطِنَهَا»، امام صادق (ع): خداوند تبارک و تعالى غیرتمند است و هر غیرتمندى را دوست مىدارد و به جهت غیرتش انواع فحشا و فساد آشکار و نهان را حرام نمود؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تصحیح علی اکبر غفاری، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407 ق، ج 5، ص 535.
receipt_long فایل
جزوه
mic_none صوت
سخنرانی
مداحی